BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, May 9, 2009

saya Cikgu Ros????

seperti yg dijanjikan dlm entry before ni..sy akan ceritakan pengalaman selama 5 hari sy menjadi Cikgu Ros sepanjang mengendalikan Program Integrasi (PI).. PI adalah salah 1 program yg ada di bwah Modul Kenegaraan..ermm..sy tau pon setelah join jd tenaga pengajar PLKN nih apa bnd semua tuh. Saya rasa teruja utk nk tau apa aktiviti yg ada dlm PLKN nih..sy rasa seronok..rase nk join je pelatih2 ni sbb teringat zaman saya sekolah dulu..sy aktif pengakap..salu kua masuk hutan gi camping..tapi lepas tuh..time saya form 4, sekolah sy established 1 pasukan unit beruniform baru..Persatuan Kadet Bersatu Malaysia (PKBM).. wooo..sgt teruja..sbb tu lah sy terus keluar pengakap & join PKBM nih...sbb dikatakan PKBM nih byk aktiviti lasak..antara yg paling best ialah boleh menembak wooo!! best2..dpt pegang M-16 tuh..tp sy tak dpat rasa pon sbb PKBM sgt baru time nih..apa yg sy dpt ialah kne dera ngn abg2 askar utk kawad betul2..PKBM nih under ATM..bukan ATM machine tuh tp angkatan tentera malaysia..dan 1 lagi time sy betul2 nk rase gi menembak tuh lah..saya dah betul2 bz ngn tournament silat olahraga peringkat negeri..so kne focus kt training pagi, petang, siang , malam..tak kira weekend lg tuh...huh penat woo..tp time tuh aku kurus..keskes..eh..ape da melalut nih smp ke sini..back to track

*************************************************************

sy masih menjalinkan hubungan baik ngn ank2 didik sy nih..ececeh..seronok rase dpt mngajar..1 kepuasan..dlm kelas sy tuh ada pelajar melayu, cina & india..saya pon baru tau cmna cara JLKN nih pilih org utk join PLKN dan berapa pecahan megikut kaum..so setiap kelas juga dipecahkan bilangan mengikut kaum mngikut pecahan yg yg telah ditetapkan..fair & square
ini bukan pertama kali sy mngajar sbb sebelum nih sy pon penah mngajar lab tp cabarab & tanggungjwab di PLKN ni berat berbanding pengalaman mngajar sy sebelum nih.. Tapi sbb minat sy mmg nk jd educator, so sy cuba sedaya upaya utk mngajr + tarik minat pelatih2 nih. Kita kena faham, pelatih2 ni bukan semua yg dtg ke kem ni dgn perasaan rela hati..semuanya kerana terpaksa..sbb kalau tak dtg kene penjara kan? betul ke? rasa2 mcm tu lah. Boleh dikatakan hampir 97% pelatih dlm kelas saya nih dtg kerana terpaksa. So..anda rasa susah tak nk handle mereka yg tak berminat nih?? Kalo nk tau..anda rasa sendiri..join lah PLKN nih..

Perkara biasa dlm kelas jika mereka tak minat, mereka akan tidur baring2. ats lantai tuh.kelas mereka nih bukan kelas cam kita kt sekolah..ada kerusi, meja bagai..hny cikgu je yg ada kemudahan tu..yg lain suma duduk ats lantai. sy mmg risau kalo ada pelatih yg baring2 nih..takut2 kalau ada pemantau dari pihak STARZA atau komanden kem ke atau jurulatih yg ada kat kem tuh lalu & tegur mereka2 nih...susah sy dibuatnya. Yelah..sy dibayar gaji oleh mereka utk mendidik pelatih2 nih & menjadi tanggungjawab sy utk buat apa cara sekalipon utk menarik minat mereka..nk bg ilmu kt dorg nih (apa cara tuh mksdnya cara yg baik ler)..so kalo mereka tidur menjadi tgjwb sy utk kejut..tapi bukan mudah...


Seperti biasa lah..dlm kelas tu mesti ada yg nakal..so kelas sy PI 05 agak femes sepanjang program integrasi nih...tp sy tak salahkan dorg...sbb dorg baru sesuaikan diri ngn kwn2 baru, tmpt cmtu tambah lg bukan dtg dgn rela hati..so it takes time to change but anyhow they need to change!! Saya cuba utk membiasakan diri dgn panggilan cikgu bukan kakak, wira & wirawati..bukan adik2..bukan ko aku..tp kdg2 terkeluar jugak bnd tu sume..hehe..biase ar..aku kan rock..sbb tu la ade yg sng ngam ngn aku..hihi..tp arahan tetap tuh..salah di sisi undang2!!..ok lepas nih sy takkan buat lagi~~

Hari pertama semasa pembahagian kelas..kelam kelibut dibuatnya..yelah..pelatih2 nih walau cmnepon nk jugak lompat2 gi ke kelas lain sbb nk follow kawan2..penat dh bahagi2 sekali tgk ade je kelas yg terlebih byk & terkurang pon byk..aduyai..penat jugak nk uruskan pelatih2 nih..sejam tuh wat ice breaking..gile sehh...Ketua Jurulatih kami tu la yg tah ape2 cm tak reti nk handle je..tension aku..Dah setel ice breaking..so aku pon dpt la kelas PI 05 dan pelatih2 nya..

saya bergambar bersama wira & wirawati PI 05 Kem Rachado Bay Kumpulan 2 Siri 6 2009

Hari pertama sy mengajar takde masalah , kedua juga takde masalah...hari ketiga ada timbul masalah..mslh mereka sume ni adalah liat utk ke kelas lepas lunch tuh.. Pukul 2 ptg..mmg seronok utk mereka tidur...sy juga kdg2 terasa penat sbb walaupon ade kusi utk duduk tp sy tak guna pon..sy berdiri..berjalan2 dlm kelas...melainkan bila mereka tgh wat aktiviti menulis..baru la sy duduk...huh..kem ni betul2 blakang laut PD..Ya Allah ..bahang panas kalo tgh hari tu mmg tak dapek den nk koba kan..perghhh....kipas tu mmg dh tak terasa dah..tekak ni smpai kering bercakap..minum air pon tak terasa basah tekak nih dek panasnye...aku terpaksa mengipas2 guna buku..pelatih2 pon cmtu...tak leh nk focus la..bila jadi mcm tu..ngntuk, tak leh focus..so sy pon suruh mereka bangun tuk wat takes 5.. wat bnd2 cm tu mmg seronok dorg tp bile dh abis je takes 5..sume jd lembik balik nk belajar..

Apa yg sy ajar??

Ada 3 bhgn kene cover selama 5 hari ni..byk tuh..ada yg mmg xdpt nk cover..so sy kne laju2..smp Amir ckp kt sy..cikgu...cikgu la yg plg laju antara semua cikgu2 yg lain nih..hampeh..padahal kelas aku je yg ketinggalan jauh...(ye..aku ckp laju aku sedar..=p)..hari pertama & kedua kna abiskan Kebudayaan..hari kedua & ketiga abiskan keagamaan & keempat & kelima peranan gender..kalau nk diikutkan mmg xcukup 5 hari tuh nk cover semua sbb byk sgt..kne belajar setiap kebudayaan masyarakat & kaum yg ada dlm malaysia..melayu, cina, india, org asli, kadazan, iban, dll...pastu setiap agama..adat, perayaan, mcam2..bgs juga sy join nih sbb byk bnd baru yg sy belajar..name je duk malaysia..rakyat berbilang kaum..tp kalo sy tak join kem nih...mmg byk & blh dikatakan segala bnd lah psl kebudayaan, adt, keprcayaan, agama, perayaan segala bagai la utk kaum2 lain sy takkn tau..

pjg la pulak entry nih..xpe la..smb kt next entry nnt..sy pon dh penat...

2 comments:

misisitukangtulis said...

Cikgu Ros?? Apa tu?? Haha

Wow...pengalaman yang best ni kan ? Walaupun...

Actually aku pernah juga minta kt Stanza ke apa ntah urusetia program ni. Tapi melihatkan schedulenya... sylibusnya... My confident level is lower... Apa tu??

Lagipun..nanti aku pulak yg kena ajar dgn diorang. Macam besar2 je sumer tuh.. Ko tak kena buli ek? Buli...apa tu??

roserz said...

ape kene ko musyi?? byk sungguh ape tuh?? nk jdkan sbg tag line ke?? ape tu?? haha..

takde la kne buli tp tak dgr ckp je ade la..budak2 la katakan...

tp aku mmg akan teruskan usaha murni ni lg..usaaha murni? apa tu? haha