BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 9, 2009

beradat atau beradab??

dis morning i had a little bit confusing discussion with my sayang...we are talking about upacara meminang at that moment..then he asked me how orang negeri sembilan have their upacara meminang? because orang Negeri Sembilan..synonymous with their adat pepatih..when it comes across with perempuan negeri sembilan..people always said the same thing..adat pepatih..the only reason why man from other states (outside Negeri Sembilan) scared to marry with gadis from negeri sembilan..is it true?? well..u can asked another guys that already married to women from Negeri Sembilan..most of these people said that such thing becoz of they never know..or interested to know or try to get the knowledge about adat perpatih (perpatih or pepatih? confuse sudah..)..

ekceli..zaman aku blaja matrik kt Penang dulu (KMPP tercinta..=))..masa tu malam..aku baru je beberapa bulan msuk Matrik..pastu time tu tgh tgu member kt pondok bwh block Siti Khadijah...datang la sorg Mak Guard nih..dah tua..org utara..aku ni mmg agak peramah sikit..tegur la makcik tuh..n borak2 ngn dia..mula2 borak2 mm makcik tu ckp ngn aku baik2..pastu dh lama borak2 tu..dia br tny aku asal mana? aku pon ckp la sy asal Negeri Sembilan..tiba2 terus makcik tu senyap..muka cm sentap..aku pn terpikir la..salah ke aku ckp td..pastu ttb dia terus bersuara..hang org negeri..mesti hg ni adat perpatih..ttb ckp ngn aku cm nk marah2 je..wahhh..apa salah aku? setau aku takde pon aku ckp kasar ngn dia..but when i said i cme from negeri sembilan..then makcik tu terus reac camtu..kenapa?? salah ke aku menjadi org Negeri Sembilan???..rupa2nya makcik tu melalui 1 peristiwa gelap dalam idup die..then dia menyalahkan 100% wanita Negeri Sembilan yg mengamalkan adat perpatih!! its unfair!! Totally unfair!! (ditegaskan disini aku bukan la pengamal kuat adat perpatih!!..tp aku hny manusia biasa yg beradab dan beradat)..

alkisah makcik tuh...

dlm nada yg agak marah dan kasar dia bercakap dgn aku tanpa aku tau apa salah aku...
dia ckp dia mmg tak suka perempuan Negeri Sembilan..sedih giler aku dgr..apa salah aku kt dia? kalo betul pon ada perempuan dr Negeri Sembilan yg wat salah kat dia..jgn la smpai dia membenci semua wanita yg berasal dr negeri 9 tu..jgn disebabkn nila setitik..rosak susu sebelanga..tak patut..sedangkan Allah itu sndr Maha Adil..sungguhpun Nabi S.A.W..inikan hamba & umat yg sgt kerdil ni & terlalu byk melakukan dosa ni..siapalah kita utk nk mengadili & menjtuhkan hukum sesama kita???

samada ank lelaki makcik tu sndr atau ank sedara dia yg berkahwin dgn wanita N9..aku pon dh tak bapa nk igt..dia ckp pompuan tu terlalu ikut adt perpatih..sampaikan semua harta pencarian suami dia..nk letak nama pompuan tu..kereta, rumah, tanah..segala bagai la..last2..pompuan tu mintak cerai kt laki tu..ank2 pompuan tu yg nk jaga after cerai kot..aku tak bapa nk igt dah..makcik tu ckp punca bercerai kalo tak silap sbb pompuan tu jugak kot..laki tu pon tak tahan ngn karenah pompuan tuh..sbb terlalu mengikut Adat Perpatih!! hey helllooo..kamu sume ni tau ke apa tu Adat Perpatih?? mmg kalo dlm pembahagian harta dlm Islam..kite kne ikut Hukum Fara'id..lebih diutamakan kpd ank lelaki kn (kalo x silap..aku belom berharta lg..so tak kaji lebih mendalam psl pembahagian harta ni lg..=))..tp dlm Adat Perpatih ni..harta peninggalan & pusaka dr ibu bapa haruslah diutamakan kepada ank perempuan berbanding anak lelaki..(tu slh 1 kandungan yg ada dlm Adat Perpatih ni tntg pembahagian harta)..sy highlight kan lg sekali yer..HARTA PENINGGALAN IBU BAPA BUKAN HARTA SUAMI ATAU PENCARIAN SUAMI..sapa yg tak faham lg tntang perkara tuh?? dlm buku sejarah dulu form 4 dulu kan ade..jgn ckp tak belaja pulak..dlm buku tu takde ckp harta suami yer...harta ibu bapa..

kenapa pula diutamakan ank pompuan bkn laki??
time aku kecik2 dulu pernah la aku tny kt mak knp cmtu..pastu mak pon ckp la perkara yg bg aku boleh diterima akal..orang dulu2 ni kan disuruh ank lelaki ni pergi merantau atau berdagang..takpon ank laki dia salu mencari rezeki jauh dr tmpt tgl..tp ank perempuan ni..dorg tak bg gi jauh2..smpaikan ada yg sanggup berjauhan dgn suami..dan seperti biasa..al-maklum juga la..lelaki ni tulang 4 kerat, tenaga & kudrat mereka sgt kuat..jauhhhhh berbeza dgn kaum wanita..so kalo la 1 hari nnt..terjadi sesuatu yg buruk kt wanita.. ssh mereka utk nk kua carik rezeki..ataupon..byk kes yg suami kua berdagang..merantau or crik rezeki..tak balik2..tak bg nafkah kt ank isteri..rupanya2 dah ada isteri lain..byk kes cmtu zaman dulu2..so bg utk menyelamatkan keadaan ank2 pompuan yg salu terabai atau tertindas..ibu bapa mewariskan harta kpd ank perempuan kerana ank lelaki blh mencari harta mereka sndr..bkn bermksd di sini ank lelaki lgsg tak dpt..takk..salah tu..mereka dpt juga harta..mengikut keadaan harta dan kemampuan sesebuah keluarga tu jugak la..keutamaan rumah dan tanah diberikan kepada ank perempuan..tp kalo mak bapak eh kayo bebona..smpai ado bereka-eka tanah..so mak apak eh bg la kek ank laki eh sket..takdo lah kojam bona do mak bapak nih..ank lelaki tu darah dgg dorg jugak kn??? tula sbb nye knp ank pompuan diutamakn pembahagian harta nih..tp bg aku.,aku akn cuba pembhagian hrta secara adil..(aku masih belom berharta so takleh nk ckp lg..)

kesimpulan...salah 100% kalo org ckp berkahwin dgn wanita negeri sembilan lelaki tersebut terus menjadi miskin..padahal sebaliknya!! kaya la laki tu..bini dia ada byk tanah..rumah free..tak senang ke idup?? betul ni...seorg cikgu aku yg berasal dr Perak cite..mula2 abg dia kawen ngn akk ipar dia (org N9)..dorg ckp abislah harta kne kikis..tp alih2 sng pulak idup abg dia..pompuan tu ada tanah sndr..laki tu buat bisnes ngn tanah isteri die tu..rumah pon dpt free..(tapi sy tidak berharta..so kne carik hrta bersama ye syg utk nk hidup senang..ekeke)

logiknya: wanita pisau cukur ni di mana2 sahaja ada..bkn shj di N9..tp kat KL, Kelantan, Melaka, Selangor, Perak, Penang, Kedah, Sarawak, Sabah, Pahang, T'ganu...tak larat nk sebut..pendek kata seluruh negeri bahkan 1 dunia ni ada..jgn nk mgata pompuan N9 ni kaki kikis lg..tolong lah..berfikir secara logik sket boleh?? kalo ko betul2 lelaki & suami..sepatutnya ko jgn takut bini la..semua harta abis bg kt dia..pk la sket..takleh nk beza ke syg biini & takut bini..pk kan jugak la utk anak2 n diri sndr sekurang2nya..bkn kita nk mintak yg buruk2..sepatutnya tau psal harta sepencarian ni sket..

adat pertunangan
sebenarnya serius aku tak berapa nk tau pasal adat pertunangan & perkahwinan nih..sbb belum ada experience lg..segala yg aku tau hnylah dr cerita2 org tua..dan family aku (family besar termasuk sedara mara)..kami tak ramai kaum hawa..mak aku ade 8 beradik..blh dikatakan setiap family ank pompuan tak ramai..hny ada 2 org pompuan je..tp ank laki ramai..so aku xbrapa nk tau adat meminang ni..lgpon time org meminang..org pompuan salu duk blkg2 je..ada org tny..betul ke adat perpatih or org N9 nih time meminang @ bertunang..kne bg skali ngn duit hantaran?? pastu kalo putus tunang..kalo pihak pompuan yg pny salah..so dorg kna byr double..katalah..hantaran ko rm10 ribu..tp tiba2 ko putus tunang..ko kna byr rm20 ribu..naya!! tp kalo pihak laki yg slh..duit tu lebur la..takde byr pape..

jawapan aku kpd soklan tu..sungguh aku xtau..tp aku tgk kazen2 aku tunang dulu yg pompuan la..takd pulak kes bg duit hantaran time tunang..& aku pon ada tny kwn2 N9 yg dh kawen psl tu..dia ckp..bergantung pd family jugak..kdg2 kita ni open..kita tu bermaksud family kecik la..parents n adik beradik..tp pakcik2 n makcik2 pulak yg lebih2 tak bg..sume tu la kna bwk berbincang..mksdnya diri sndri n bakal tunangan tu la yg kne berbincang n bg kata putus dulu..bapa byk hantaran yg mampu, bapa lama n ikat, duit hantaran segala bagai..then baru bincang ngn family kecik masing2 bg dorg faham situasi & kemampuan kita..pastu secara baik..barulah family kecik ni berbincang ngn family besar terutama pakcik yg bkl jd wakil time majlis tu nnt..so suma pihak saling faham-memahami..& mudah-mudahan majlis smooth & mndpt berkat-Nya..

adat perkahwinan
kalo bercakap pasal adat perkahwinan..haa..bab ni mmg payah sket kalo nk ikut adat perpatih. zaman skrg nih..org N9 dh tak ikut dah adat perpatih ni kalo wat kenduri kahwin..sbb payah bebonar la pulak..drpd nk wat majlis yg senang last2 jd rumit sgt2 sbb terlampau ikut adat..mmg adat tu masih ada yg ikut..tp tgk tempat jugak la..kebiasaannya..orang di Rembau yg masih kuat berpegang pada adat nih..smpai skrg kalo kawen masih mengikut adat. Tapi family sy..sy tgk dah tak ikut dah..cumanya adat tu dijadikan sbg guideline utk mjlis2 nih..tu pentingnya adat ni..sbg panduan utk menjadikan kita manusia beradab..tp pada sy..org yg beradab tentunya dia beradat..nnt sy akan ceritakan hal tu..berbalik pd cerita adat perpatih dlm majlis perkahwinan..

mak aku ckp knp org skrg malas nk ikut lg adat perpatih tu sbbnya terlalu rumit..so tak perlu ikut pon..adat tu satu guideline atau undang2 yg direka oleh manusia..bukan dpd al-Quran..so tak berdosa pon kalo tak dituruti..cumanya bg mereka yg sgt kuat berpegang pd adat..mst akan mengata pd tuan rumah tu..ahh..pedulik apa aku..mulut org bkn cm mulut tempayan blh ditutup..org buat baik salah..buat salah lg la..pedulikan!!

dalam hal perkahwinan..kalo nk ikut adat perpatih ni..sgt susah..sebabnya kita nk kne jemput buapak, perut, lembaga, suku..ada lg ke?? entah aku pon tak ingt la bnd2 tuh..ehh..igt sng ke nk jemput dorg sume tu??? susah woo...nk kne carik dulu kita dr perut mana, sape buapak kita, lembaga..segala bagai la..pastu kalo dh tau sume2 tu kne jumpa pulak ..jemput utk kenduri..tp kite pulak kne ikut time free dorg..dibuatnya sorg ni time tu dia free yg lain tak free..pastu pilih date lain..yg tu free yg lain xleh..last2 tak kawen la ko gamaknya..setahun la ko menunggu utk kawen ats sbb menunggu kehadiran mereka2 yg menjunjung adat nih..dah tu kalo dorg dtg..cmne cara nk hidangkan makanan nih?? aku dgr2 cite la dr mak..mak ckp dorg ni sume kalo dtg kne mkn dlm pinggan tembaga yg berkaki..cam tmpt letak brg2 hantaran tu tp dr tembaga..pastu kena pasang tabir & langit2..ape tuh?? itu adalah kain perca yg dijahit bercantum2 (ala2 cm selimut yg cantuman kain perca yg pelbagai)..pastu letak kt tepi dinding ngn kt syiling..sekadar menutupi tmpt akad nikah ..agak payah kan utk dituruti kan??

tp kini zaman telah berubah..dh ramai yg tak ikut adat tu...kita nk wat sesuatu majlis tu yg penting mndapat keberkatan..tak kisah la cmne cara pon..yg penting kna berjimat..bersederhana & janganlah terlalu bermewah-mewahan..

corat-coret: entry pasal kawen la pulak..bukan apa..sbb time cuti skolah ni kan musm kawen..saje je entry mgikut musim..hihi

5 comments:

fa-aja-aja said...

poning eden..

memang pening..

marilah kita mudah2 kan je smua..haha..

;p

Anonymous said...

huhuhuhu...biler nyer ros???ko xkabar kan pon pado den nie hah...den nunggu jer nih...huhuhu...

NisSaThanin said...

hehehe..ros pnjg nye entry ko..aku yg poning daa...xper ros..yg penting laki ko leh trime org n9..

roserz said...

ipa--> yerpp..jgn memeningkan kepala anda..permudahkan la segalanya..hihi..

kak my--> apa yg bila tu?? tu borak2 kosong je la kak my..

nisa--> mmg entry aku salu pjg2..takde yg pendek..haha

Azy said...

adih.. panjang.
juling mata baca. hehehe