BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 9, 2009

beradab or beradat part 2..

aku telah mula mengaktifkan diri kembali memblogging..iyah..iyah..

jgn slh faham entry aku yg sebelum2 ni yer..lom smp time lg tuh..it juz a talk..borak2 kosong jer..zero talk..haha

apa yg korg paham bnd tuh?? aku rasa nk wat entry after aku gi mngantar kazen aku (pihak laki) gi bertandang umah pompuan..jd tukang bwk antaran..mmg muka aku ngn adik aku salu bwk2 antaran ni..adehh..sbb ank dara zaman skrg nih dah tak reti adab.. nk dtg kenduri kawen sedara mara sndri..bkn shj ank dara..termasuklah mak dara yg dah berkawen & dah ada ank 3 4 org..hai..takkan dah kawen lgsg tak nk tlg dtg kenduri kawen org kot??? yg bwk antaran aritu muka2 makcik je pastu aku ngn adik aku je la 2 org gadis sunti yg membwknyer..jgn begitu..tidak baik yer.. walopon korg dh kawin..patut jugak dtg..sedara mara sndr tuh..

aku cuba utk memendekkan entry..tp kita tgk..mampu kah aku?? har har har..

aku rasa ade terlalu byk kegilaan yg berlaku time kazen aku kawen kali nih..serius..aku bkn nk mengutuk..tp setelah di post mortem..maka terjawab la knp kegilaan tersebut terlalu byk berlaku..anda pikirkan la slh siapa yer nnt...

kegilaan :

1. pengantin lelaki di biarkan terkontang kanting seorg diri tanpa ditemani oleh ahli keluarga & sedara mara time upacara berinai mlm after akad nikah..pastu tido sorg2 diri kt umah "berangguh" yg tak dikenali sape2 pon ahli2 dlm rumah tu.. femili suma balik camtu je tinggalkan pengantin laki sorg2..

2. pengantin laki takde pengapit utk nk di apit & sepit..smpai mak pengantin call mak aku suh abg aku dtg jd pengapit..sgt gile sbb abg aku ketika tu berada di luar N9..iaitu di Pahang..br je seminggu kna tukar tmpat keje..giler apa suh balik?? kelam kelibut aku tgk~~

3. kami (pihak lelaki) dtg ke rumah pengantin perempuan keesokkn harinya utk majlis kenduri tanpa disambut oleh tuan rmh..ekceli aku smp now pn tk kenal sape femili pengantin tu..hntaran yg kami bwk..kami sndr yg crk pintu msk umah pngntin & bkk kasut smbil letak antaran kt bwh jap (pakai sndal zap on..kne guna tgn utk bukak)..pastu msk umh pngntin letak sndr antaran kt dpm pintu blk je..xtau mna nk letak sbb takde org pedulikkan ktrg!!

4. kami tak disuruh makan atau duduk..jd kami berdiri je la pndg org2 sekeliling..mslhnya mmg xde org layan ktrg..cmne tu??last2 ngn muka tak malu ktrg nih..sbb dh lapa sgt..ktrg pon crk la tmpt duduk..cedok nasik dlm pinggan..lauk pauk...pastu ngapp..kebetulan time tu bapak pengantin pon dah hampir nk siap mkn dh..sorg2 lak tu..???????

5. ni plg tak leh diterima akal..tgh2 mkn nih...tiba2 tuan rumah (bkn la tuan rumah tp bdk2 yg wat keje tu la)..kemas2 meja & susun kerusi tmpt ktrg duk mkn tuh!!! time tu lom pukul 3 pon lagi...aduhai..korg nk menghalau ke wey!! tu biadap namanyer!!! yg mnjd hairan..still tuan rumah tak menghalang or bercakap pape..ktrg tak knl sape tn rumah

6. balik dgn tgn kosong...bkn la nk mghrapkan souvenir grand2..kalo dpt bunga telor pon ok jgk la kan..ni bkn stakat tgn ksg..tn rumah sndr pon tak bersalam ngn ktrg nih!! mmg tak kenal nih..hellooo...cam tak sudi je ngn prkahwinan ni..buat la cara baik..tetamu dtg ptt dihormati..

post-mortem:


1. kenduri ni kt Felda Palong..jauh nan adoo..so tak ramai yg dtg utk nk mgantar sbb time akad nikah tu rite after asar & ari jumaat pula..masing2 bekerja..tk dpt nk attend..so biarlah femili yg terdekat ngn rumah je attend..rumah pakngah aku ni jauh dpd umh aku..ssh utk ktrg ulang alik memandangkan keesokkn harinya msih ada kenduri lg ditempat yg sama..so ktrg decide utk dtg esokknya tlg bwk hantaran skali..

2. ramai yg berkecik hati ngn pakcik aku nih..sbb adik beradik dia sndr (mak aku, maklong, pakcik, mklang..sedara mara) tak dijemput dgn cara yg baik..mksudnya..pkcik aku ni..tak dtg rumah pon bgtau..bwk kad..cerita nk wat apa..sume ckp tru fon je..& itu pon bkn dia yg talipon tp mklong aku ni yg talipon bertanya.."bilo eh ank ko nk menikah ni?", " bilo eh akad nikah eh ni?", " sapo yg nk ikut mngantar ni?"....sungguh aku pun baru tau kazen aku ni nk kawen 2 ari lg dia nk kawen!!..segala2nya tak clear..so sbb tu la jd kelam kelibut..pastu pkcik aku ni siap berjanji nk amik mklong aku kt umah dia (1 laluan je nk ke umah pgntin pompuan)..mklong aku dh bersiap2..smpai ke sudah..tak dtg2 dia singgah amik mklong ku nih..sape yg tak kecik ati???

3. Akad nikah betul2 pas Asar..pastu nk buat pulak mlm berinai pas isya' (org N9 ni ada mlm berinai..tp bg aku tak perlu la susah diri utk buat..tu utk aku la..org lain ikut suka korg la)..korg dh tau tmpt tu jauh..akad nikah la pas maghrib..pastu tgu isya' jap wat la mlm berinai..takde la org naik bosan menunggu dr asar smp isya'..sbb tu la sume org balik rumah sbb tak larat menunggu..so tgl la pngntin laki sorg2 time tu..takdo sapo nk mengengkoh eh..(jaga)..mana penah kes pngntin laki tgl sorg2 cmtu..pastu dh la pas mlm berinai tu pngntin ni takleh tdo sama lg..(dah sah n halal..tu pon tak blh..tak paham betul..=p)..so kua la pngntin laki sorg diri dr rumah tu gi umah kt dpn tu..yg tak kenal sape org tu utk tumpang bermalam..gilaaa..buat malu betul!!

4. Kedua2 belah pihak baik laki maupun pompuan ni bkn 1st time dorg terima n mnyambut menantu..so dh ada experienced b4..tp i dunno why this such thing still happen?? Perlukah aku salah mereka yg biadap sbb tak tau adab atau sbb tak mngikut adat yg telah ditetapkn???

corat-coret: bg aku adab comes first then baru adat..tanpa adab org tak kan tau apa tu adat..adab hormat tetamu, adab hormat org tua, adab bercakap, then baru wujudnya adat..dlm Islam pn dh ditekan kn tentang adab ni..org yg tak beradab tu la baru dikatakan org tu biadap!! Jgn slhkn org lain kalo org ckp kita biadap..sbb sememangnya kita tak pernah jaga adab

3 comments:

drbalqis said...

ciannya pengantin lelaki.tp salah dorg jugak kan,persediaan rush smcm.mmg jadi mcm tu.tp apapun,tuan rumah knalah layan tetamu 1st tmbhn lg pegantin lelaki.haha,nasibla kak dpt experience mcm ni.so,klu akak kawen nti,ble ambil pngajarn.kekeke

fa-aja-aja said...

adeyy..
penat eh macam ni..
xbes xbes
fes n last for me
[semangat,mcm aku yg kena..kiki]

roserz said...

sebenarnya takut jgak psl hal ni..sebab aku pon lom kawen lg..huhu..tp cuma nk jdkn pngajaran & iktibar utk diri sndr je cite ni semoga sesiapa yg membaca ni takkan ulangi kesilapan yg sgt caca marba ni..selamat..